Тормозът между децата става все
по-разпространен . Той е форма на агресия ,с цел ,причиняване на болка
.Тормозът може да бъде враждебен или леконравен –децата възприемат дразненето
като нещо създаващо удоволствие . Белезите
на злонамерения тормоз: наличие на желание за нараняване ,нараняването е реално
,нараняването не е случайно и е съпроводено с удоволствие. При незлонамерения
тормоз: нараняващият не схваща
причиненото страдание. За да се разбере агресивността сред децата тормозът може
да се разкрие чрез позициите,очакванията. Тормозът включва участници в различни
роли нараняващ, подстрекаващ, наблюдатели и нараняван. Зад тормоза се откриват
различни мотиви нараняващият е мотивиран не само от стремежа да контролира
наранявания ,но и от стремежа да контролира и останалите. Съществено значение
имат подтиповете агресия: физическа, вербална, директна, индиректна, реактивна, проактивна , релационна, открита,
враждебна или зловредна.
Проявите на
тормоз са от сериозен научноизследователски интерес през последните години,
като се полагат много усилия за справяне с тормоза. Известно е също така, че
възрастните хора, които са били жертва на тормоз в детството си, е много
вероятно да продължават да бъдат силно тревожни, депресивни и да имат ниско
самочувствие за себе си. В училище много често се говори за тормоз над
връстници.
Тормозът е
аспект на агресивен стил, в който доминират нагласи към насилие, съчетани с
пренебрегване и незачитане на правата на другите. Съществуват различни начини
за справяне с тормоза в училище. На първо място е важно да се определи понятието
за тормоз в рамките на конкретното училище и после да се разработи подходяща
образователна политика за него. Задълбоченото познаване на агресията и тормоза
позволява адекватна работа и грижа за недопускането им, както и предприемане на
мерки за успешно справяне с тях, в случай на възникване и проявление в учебната
среда. Тормозът е злоупотреба от позицията на силата (не само физическа). Вид
агресивно поведение, което може да бъде злонамерено – да наранява или унижава и
често повтарящо се във времето. Формите на тормоз в училище, и не само,
притежават неограничени действия, думи, жестове, които систематично причиняват
физически или психологически тормоз на жертвата. Някои действия (подмятания,
прякори), които в приятелска среда могат да се възприемат като шеги, се
превръщат в тормоз, когато това причинява другия човек.
Източници: Снимка: http://www.hera.bg/im/4859.m300.jpg
Текст: pomagalo.com
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%BE%D0%B7
Няма коментари:
Публикуване на коментар