петък, 26 октомври 2012 г.

Тормоз


       Тормозът между децата става все по-разпространен . Той е форма на агресия ,с цел ,причиняване на болка .Тормозът може да бъде враждебен или леконравен –децата възприемат дразненето като нещо създаващо удоволствие . Белезите на злонамерения тормоз: наличие на желание за нараняване ,нараняването е реално ,нараняването не е случайно и е съпроводено с удоволствие. При незлонамерения тормоз: нараняващият не схваща причиненото страдание. За да се разбере агресивността сред децата тормозът може да се разкрие чрез позициите,очакванията. Тормозът включва участници в различни роли нараняващ, подстрекаващ, наблюдатели и нараняван. Зад тормоза се откриват различни мотиви нараняващият е мотивиран не само от стремежа да контролира наранявания ,но и от стремежа да контролира и останалите. Съществено значение имат подтиповете агресия: физическа, вербална, директна, индиректна,  реактивна, проактивна , релационна, открита, враждебна или зловредна.
          Проявите на тормоз са от сериозен научноизследователски интерес през последните години, като се полагат много усилия за справяне с тормоза. Известно е също така, че възрастните хора, които са били жертва на тормоз в детството си, е много вероятно да продължават да бъдат силно тревожни, депресивни и да имат ниско самочувствие за себе си. В училище много често се говори за тормоз над връстници.



Тормозът е аспект на агресивен стил, в който доминират нагласи към насилие, съчетани с пренебрегване и незачитане на правата на другите. Съществуват различни начини за справяне с тормоза в училище. На първо място е важно да се определи понятието за тормоз в рамките на конкретното училище  и после да се разработи подходяща образователна политика за него. Задълбоченото познаване на агресията и тормоза позволява адекватна работа и грижа за недопускането им, както и предприемане на мерки за успешно справяне с тях, в случай на възникване и проявление в учебната среда. Тормозът е злоупотреба от позицията на силата (не само физическа). Вид агресивно поведение, което може да бъде злонамерено – да наранява или унижава и често повтарящо се във времето. Формите на тормоз в училище, и не само, притежават неограничени действия, думи, жестове, които систематично причиняват физически или психологически тормоз на жертвата. Някои действия (подмятания, прякори), които в приятелска среда могат да се възприемат като шеги, се превръщат в тормоз, когато това причинява другия човек.
Източници:
Снимка: http://www.hera.bg/im/4859.m300.jpg
Текст: pomagalo.com
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%BE%D0%B7

Няма коментари:

Публикуване на коментар